Diverse problemen met betrekking tot naleving HR-Rail reglementering.

Aan het begin van het nieuwe jaar willen we je graag op de hoogte brengen van de actie die Metisp heeft ondernomen met betrekking tot het NRP, Carrièreplan en Klasse 7.

 

Historiek :

 

Op 27 november 2023 ondervroegen we de CEO's en de voorzitters van de raden van bestuur van de 3 entiteiten over :

  • de regelmatigheid van het loopbaanplan van september 2021 (gepresenteerd als eenvoudig geconsolideerd);
  • de regelmatigheid van de belangrijke wijziging van het New Reward Plan in februari 2022;
  • de regelmatigheid van de invoering van klasse 7 waarbij het NRP wordt uitgebreid tot gewone kaderleden in juli 2023;
  • de wettelijkheid van de wijziging van RGPS 520 in mei 2022 voor de R3-aanvullingen - op dit laatste punt heeft de Conseil d'État zojuist HR Rail veroordeeld en de wijziging nietig verklaard.

 

Op 5 december 2023 een ontvangstbevestiging van de voorzitter van de Raad van Bestuur van HR Rail, die enkel antwoordde dat alles in orde was - maar zonder verdere details te verstrekken.

 

Op 6 december 2023 vroegen we opnieuw om uitleg over de schijnbare regelmatigheidsproblemen. We kregen geen antwoord.

 

Een laatste herinnering wordt verstuurd op 16 december.

 

Omdat een antwoord uitbleef, heeft de advocaat van de vakbond Metisp-Protect op 20 december een brief gestuurd naar de juridische dienst van HR Rail met het formele verzoek om een kopie van de besluiten van de organen die verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring of wijziging van het Loopbaanplan en het NRP.

 

Op 8 januari antwoordde de juridische dienst van HR Rail, maar stuurde geen van de gevraagde documenten.

 

Op 9 januari drongen we via onze advocaat aan op het verkrijgen van de documenten.

 

Op 5 februari hebben wij, nadat wij er niet in geslaagd waren de documenten te verkrijgen, HR-Rail (via onze advocaat) laten weten dat wij moesten concluderen dat de documenten niet bestonden. Wij hebben HR-Rail echter in de gelegenheid gesteld ons de documenten onverwijld te bezorgen.


Op 08 februari antwoordde HR Rail dat :

- ze verrast waren door ons verzoek

- de geldende procedures worden gerespecteerd;

- deze regelgeving definitief was geworden en buiten onze bevoegdheid viel.

 

HR-Rail is zich er echter terdege van bewust dat zelfs definitieve regelgeving nog steeds als illegaal kan worden beschouwd.

 

Zoals reeds geschreven, kunnen we uit deze herhaalde weigering om de gevraagde documenten te verstrekken alleen maar afleiden dat ze niet bestaan.

Tot onze spijt moeten we vaststellen dat we in veel dossiers niet in staat zijn om een reactie te krijgen van de HR-afdelingen en/of om de situatie weer in overeenstemming te brengen met de voorschriften. HR-Rail probeert hooguit met een goocheltruc de regelgeving te veranderen zonder de instemming of zelfs het advies van de bevoegde instanties.

 

Wij stellen vast dat HR-Rail nog geen gevolg heeft gegeven aan het arrest van de Raad van State betreffende de wijzigingen van bundel 520 en de nietigverklaring van bericht 14H-HR. HR-Rail dient dit onverwijld te doen.

 

De vakbond Metisp-Protect heeft ook vragen gesteld aan de Raad van Bestuur van Infrabel over de reorganisaties bij Infrabel. Tot op heden hebben we geen antwoord ontvangen.

We herinneren eraan dat de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, op de hoogte is gebracht van de situatie.

 

Als gevolg hiervan heeft Metisp-Protect besloten om een gerechtelijke procedure te starten in zake met betrekking tot de verschillende carrièreplannen en Klasse 7.